neděle 20. listopadu 2011

4. Myšlenková mapa a MindMeister

Myšlenková mapa
Pod označením myšlenková mapa si představím graficky zpracované schéma většinou s jedním výchozím bodem, které navazuje vazby mezi slovy nebo obrázky. Provedení mohou být různá od ručně kreslených map (což už jsem jednou do jednoho předmětu dělala, a musím říct, že mi to opravdu pomohlo si utřídit myšlenky) až po myšlenkové mapy zpracované počítačovým programem. Já osobně sem se dívala na program MindMeister, což je on-line nástroj, který je v základní verzi bezplatný. Je to nástroj pro tvorbu a sdílení myšlenkových map, který nabízí širokou škálu funkcí jako je doplňování obrázků, odkazů, psaní poznámek, tvorba úkolů v uzlech. V bezplatné verzi je omezený vytvořením max. 3 třech map. Setkala jsem se také s jinými názvy pro myšlenkové mapy - mentální mapy.
Nástroj MindMeister se dá na internetu stáhnout. I ve své základní verzi nabízí MindMeister mnoho užitečných funkcí s velmi jednoduchým, intuitivním ovládáním. Tento nástroj je možné využít ve výuce, pro přípravu přednášek, plánování, brainstorming, vytvoření SWOT analýzy, studenti jej mohou využít při svých školních projektech nebo pro přípravu prezentací, pro snadnější zapamatování věcí nebo jen pro zapsání poznámek, které nechtějí zapomenout.
Když jsem si zkoušela kdysi dělat svou první myšlenkovou mapu, zajímala jsem se hlavně o to, jak vůbec začít a našla jsem si k tomu následující:
  1. Začněte uprostřed prostoru
  2. Témata zařazujte podle toho, jak vám přichází na mysl
  3. Nebojte se obrázků nebo grafických symbolů
  4. Využívejte barev
  5. Nebojte se přeskupovat
  6. Najděte si svůj vlastní styl
Pro příklad je zde několik způsobů, jak se dají myšlenkové mapy využívat v praxi:
  • řešení složitějších problémů
  • tvorba specifikací a návrhů
  • anonymní spolupráce
  • týmová aktivita
  • efektivnější studium

Žádné komentáře:

Okomentovat