pondělí 31. října 2011

1. Paradigma

Paradigma

Paradigma – Pojem v teorii vědy označující systém názorů a pravidel určujících, co se má zkoumat, jakým způsobem a jak je zapotřebí interpretovat výsledky.
Rozvaha o pojetí výchovy, vzdělávání i vzdělávání učitelů  ve vztahu k měnícím se podmínkám dnešního vzdělávání ve společnosti poukazuje na nová možná pojetí (koncepce) učitelství.
Paradigma ve vzdělávání nám říká, že roste potřeba na to, aby se studnet více zapojil do dění. Původní autor pojmu T. Kuhn si byl jistý, že ve vývoji vědeckého poznání existují paradigmata, tj. soubor nedokázaných, ale intuitivně všeobecně přijímaných předpokladů  a postojů, díky nimž se interpretují a hodnotí určité poznatky, problémy a metody a kritéria vědeckého poznávání.
A podle J. Průchy paradigma: „Definuje, co má být studováno, jaké otázky a jak mají být kladeny, podle jakých pravidel mají být interpretovány získané výsledky“. Sice upozorňuje na to, že ve vědách o člověku existuje vedle sebe vždy několik paradigmat a  že se vědci nikdy neshodnou v dané disciplíně na jednotném pojetí. Na druhé straně zdůrazňuje, že je velmi potřebné uspořádat teoretické poznání ve zvolené oblasti, protože nám pomáhá postupnému porozumění a pochopení určité oblasti skutečnosti, které je podmínkou toho, že můžeme skutečnost měnit a smysluplně ovlivňovat praxi ve vybrané zkoumané oblasti.
Vše v podstatě znamená, že dříve do školy student jen chodil poslouchal učitelev víc ho moc nezajímalo, nové paradigma ve vzdělávání znamená, že se student aktivně zapojuje do svého vzdělání a aktivě komunikuje s profesory.

Žádné komentáře:

Okomentovat